Bereid je voor op deze 8 HR wetswijzigingen voor 2025
Wat verandert er voor jouw organisatie in 2025? We geven je een overzicht van de meest relevante HR wetswijzigingen, zoals de vereenvoudiging van het verlofstelsel, een wetsvoorstel voor rouwverlof en een aangescherpt beleid rondom psychosociale arbeidsbelasting.
-
Vereenvoudiging verlofstelsel
In Nederland kennen we veel verlofsoorten. Het opnemen hiervan wordt in 2025 eenvoudiger. Het kabinet stelt voor om de vele verlofregelingen te sorteren naar drie hoofdsoorten:
- zorg voor kinderen;
- zorg voor naasten;
- persoonlijke situatie (zoals vakantie).
Bij een minimum cao staat het een werkgever vrij om een eigen arbeidsvoorwaardenregeling toe te passen. Daarnaast staat het werkgevers die niet onder een cao vallen vrij om eigen HR beleid te voeren. Dit is mogelijk met een personeelshandboek of minimaal in een wettelijk verplicht arbobeleid.
-
Wettelijk rouwverlof
Er is een lopend wetsvoorstel inzake vergoed rouwverlof voor werknemers met minderjarige kinderen waarvan de partner of het kind is overleden. Het doel is om door middel van wettelijk rouwverlof het langdurig ziekteverzuim te verminderen en na een dergelijk verlies de terugkeer naar werk te bevorderen. De belangrijkste punten in dit wetsvoorstel zijn: werknemers ontvangen minimaal één keer de arbeidsduur per week aan verlof. Dit verlof kan flexibel worden opgenomen van de dag van de uitvaart tot één jaar na het overlijden. In januari delen we hier meer informatie over en gaan we ook in op de mogelijkheden om eigen passend HR beleid vorm te geven rondom rouwverlof.
-
Focus op psychosociale arbeidsbelasting
De Nederlandse Arbeidsinspectie heeft aangekondigd zich in 2025 te focussen op onder andere de psychosociale arbeidsbelasting (PSA). Dit kan ontstaan door werkstress, hoge werkdruk of ongewenst gedrag. Dit onderstreept het belang van een goed beleid voor het verminderen van PSA en ongewenste omgangsvormen.
Bovendien ligt er een wetsvoorstel dat bedrijven met meer dan tien werknemers verplicht om toegang te geven tot een (intern of extern) vertrouwenspersoon. Ook wordt op dit moment onderzocht op welke wijze klokkenluiders zich anoniem kunnen melden als er sprake is van misstanden bij de werkgever.
- Je kan op een laagdrempelige manier onze extern vertrouwenspersoon voor je organisatie beschikbaar stellen. Ook geven we met regelmaat workshops.
- We kunnen de wettelijk verplichte RI&E bij je organisatie uitvoeren waarin wij de PSA onder de werknemers toetsen.
-
Verschil tussen flex en vast werken wordt wederom kleiner – toekomstige wijziging nulurencontracten
De regels voor uitzendbureaus worden aangescherpt met als doel de positie van uitzendkrachten te beschermen. Uitzendbureaus moeten gecertificeerd zijn, zonder dit certificaat mogen bedrijven geen uitzendkrachten bij hen inlenen. Bovendien verkrijgen flexwerkers, uitzendkrachten en werknemers met een tijdelijke arbeidsovereenkomst meer zekerheid over roosters en inkomens.
Het toekomstplan is dat nulurencontracten plaatsmaken voor bandbreedtecontracten, fase A en B in de uitzendovereenkomsten verder worden ingekort en dat de ketenregeling wordt aangescherpt. Zo wordt de onderbreking tussen tijdelijke contracten verlengd van zes maanden naar vijf jaar. De ingangsdatum hiervan is nu nog niet bekend. Wij informeren jullie hierover zodra deze wetgeving van toepassing is.
-
Overwerktoeslag parttime werknemers
Het Europese Hof van Justitie heeft in 2024 een belangrijke uitspraak gedaan die grote gevolgen heeft voor parttime werknemers in Nederland. Volgens het Hof hebben parttimers recht op een overwerktoeslag zodra zij meer uren werken dan hun contractuele arbeidsduur, ongeacht of zij daarmee het aantal uren van een fulltime aanstelling bereiken.
In veel bedrijven wordt momenteel een overwerktoeslag pas verstrekt aan parttimers als zij meer uren werken dan het volledige aantal uren van een fulltime dienstverband. Dit betekent als een werknemer nu 24 uur per week werkt, er normaliter pas een overwerktoeslag van toepassing is wanneer de werknemer meer dan 38 uur per week werkt. Deze praktijk is nu door het Europese Hof als discriminerend bestempeld.
Hoe is dit momenteel binnen jouw organisatie geregeld? CROP HR services kan een check uitvoeren op jullie huidige HR beleid rondom toeslagen en arbeidsovereenkomsten.
-
Modernisering concurrentiebeding
Er is een lopend wetsvoorstel om het concurrentiebeding te beperken en moderniseren. Het voorstel is om de maximale duur te beperken naar 12 maanden, de geografische reikwijdte expliciet te benoemen, werkgevers de zwaarwegende bedrijfsbelangen te laten motiveren (ook in onbepaald tijd contracten) en daarnaast is voorgesteld dat een werkgever die een beroep doet op dit beding een vergoeding aan werknemer dient uit te keren. Deze vergoeding bedraagt 50% van het laatstverdiende maandloon, voor elke maand dat je het concurrentiebeding inroept. Wij informeren jullie zodra er meer bekend is inzake dit wetsvoorstel.
-
Discriminatie
In juni 2026 moeten alle EU lidstaten voldoen aan de richtlijn om beloningsdiscriminatie tussen mannen en vrouwen te voorkomen. Het wetsvoorstel tot implementatie in Nederland ligt nog op de tekentafel. Toch doen werkgevers er goed aan nu al onderzoek te doen naar de huidige beloningsverschillen en waar nodig maatregelen te treffen.
-
Minimumloon 2025
Op 1 januari 2024 is het wettelijke minimum uurloon ingevoerd. Sinds vorig jaar betekent dit dus dat afhankelijk van de duur van een maand het wettelijk minimumloon per maand kan verschillen. Deze wijziging zorgt regelmatig voor het toepassen van correcties in geval van loondoorbetaling bij ziekte of tussentijdse uitdiensttreding. Het is mogelijk om de uitvoer van deze correcties vast te leggen in de arbeidsovereenkomst. Onze HR consultants denken hierover graag met je mee.
De minimumlonen per uur per januari 2025 zijn te vinden in onderstaande tabel.
Bedragen per 1 januari 2025 | |
Leeftijd | Minimumloon per uur |
21 jaar en ouder | € 14,06 |
20 jaar | € 11,25 |
19 jaar | € 8,44 |
18 jaar | € 7,03 |
17 jaar | € 5,55 |
16 jaar | € 4,85 |
15 jaar | € 4,22 |
Breng jouw HR-afdeling op orde met CROP HR support
Met goed en duidelijk, maar ook aantrekkelijk HR-beleid verklein je de kans op hoog ziekteverzuim, lukt het beter om werknemers te binden aan je organisatie en voorkom je onnodige uitstroom. Ontbreekt er in jouw organisatie kennis, tijd of ervaring op het gebied van HR, dan kan je organisatie op korte en lange termijn risico lopen.
Met HR support van CROP HR services breng je jouw HR-afdeling op orde. Voor een bepaalde periode kan onze HR support collega bij jou op locatie of op afstand werken. Van het opstellen van arbeidsovereenkomst en een personeelshandboek tot casemanagement en ziekteverzuim. Dit kan al vanaf 2 uur per week.
- Lees meer op de pagina over HR support of neem direct contact met ons voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek via hradvies@crop.nl of te bellen naar 088 – 426 31 24.