5 redenen om je uitzendorganisatie te verkopen

25 april 2023
Artikel

Het is onrustig in de uitzendbranche. Wet- en regelgeving en economische ontwikkelingen zetten de bedrijfsvoering en liquiditeit van uitzendorganisaties onder druk. Digitalisering zet door, waardoor het stenen uitzendbureau steeds meer plaats maakt voor de virtuele, online variant. Grote ondernemingen kopen intussen zelfstandige uitzendbureaus in rap tempo op. Wanneer is het een goede keuze om tot verkoop over te gaan? Hieronder zetten we 5 mogelijke redenen om je uitzendorganisatie te verkopen op een rijtje.

Wil je niet verkopen, maar jouw uitzendbureau juist laten groeien? Bekijk dan deze 5 manieren om je uitzendbureau te laten groeien.

1. Economische ontwikkelingen

Corona heeft bij veel bedrijven diepe sporen achtergelaten. Bedrijven die met overheidssteun of dankzij uitgestelde belastingafdracht overeind zijn gebleven, zien nu de financiële problemen op zich af komen. Als je als uitzendondernemer in die positie zit, kan het een goed moment zijn om je bedrijf te verkopen.

2. Krappe arbeidsmarkt

Het is lastig om aan uitzendkrachten te komen. De krapte op de arbeidsmarkt dwingt je als ondernemer om op allerlei kanalen, zowel online als offline actief te zijn om mensen te werven. De rol van sociale media en online marketing wordt alleen maar groter. Als dat niet bij je past, kan dit een reden zijn om nu je organisatie te verkopen.

3. Kosten

Een combinatie van hoge energieprijzen, investeringskosten voor automatisering en digitalisering en inflatie zetten de liquiditeit van veel bedrijven onder druk. Ook de uitzendbranche heeft daar last van. Het kan voor jou als ondernemer het startsein vormen voor verkoop.

4. Brancheontwikkeling

Soms is het gewoon de goede tijd om te verkopen. Grote marktpartijen zijn op overnamepad vanuit de “buy & build” strategie. Misschien had je helemaal geen plannen om te stoppen, maar kan je je bedrijf nu zo goed verkopen, dat je er toch serieus over na gaat denken.

5. Leeftijd of levensfase

Na jaren hard werken vind je het mooi geweest. Je wilt meer tijd voor jezelf en andere dingen dan je bedrijf. Of het werk kost je meer moeite. Waar je vroeger met gemak lange dagen maakte, laat je conditie of je gezondheid je nu soms in de steek. Als je nu je bedrijf verkoopt, heb je nog de tijd en ruimte om volop van de opbrengst te genieten.

Werken aan waarde: wat is jouw bedrijfswaarde?

In plaats van je bedrijf meteen te verkopen, adviseren wij meestal om eerst nog een paar jaar te werken aan de waarde van je bedrijf. Om aan investeringskapitaal te komen, kan je bijvoorbeeld gebruik maken van private equity. Je verkoopt dan al een deel van je aandelen. Dat kapitaal kan je gebruiken om wat rianter te leven of in je bedrijf de noodzakelijke investeringen te doen. Nadat je bedrijf na enkele jaren verder is gegroeid, verkoop je de resterende aandelen. Na de verkoop kan je ervoor kiezen om nog voor een bepaalde tijd in je bedrijf werkzaam te blijven. Grote organisaties die uitzendbureaus overnemen, vinden dat over het algemeen prettig. Het zorgt voor een zachte overdracht van personeel en klanten.

Disclaimer

Het is goed om je te realiseren dat je een bedrijf niet van vandaag op morgen verkoopt. Daar gaan maanden en soms zelfs jaren overheen. Het begint met het vinden van een goede adviseur die de verkoop begeleidt. Die adviseur maakt een inventarisatie van je bedrijf en stelt een waardebepaling op. Daarna zet de adviseur je bedrijf in de markt. Er volgen gesprekken met geïnteresseerden. Als dat goed verloopt, wordt een “letter of intent” opgesteld en volgt er een “due dilligence onderzoek”; de boekhouding wordt volledig doorgespit. Meestal volgen er nog vragen die verder moeten worden uitgezocht. Uiteindelijk leidt dit alles in het positieve geval tot een overeenkomst.

Jarenlange ervaring in de uitzend- en detacheringssector

CROP werkt al jaren voor uitzendorganisaties en heeft een samenwerkingsovereenkomst met de NBBU; de belangenbehartiger voor meer dan 1.300 uitzendbureaus, payrollbedrijven en andere flexorganisaties. Steeds meer uitzendorganisaties weten ons te vinden als sectorspecialist op het gebied van financieringen, begeleiding bij de aan- of verkoop van een organisatie of het maken van een bedrijfswaardering.

Meer weten? Bekijk onze specialismepagina Fusies en overnames in de uitzendbranche of neem direct contact op met Herber Blokland, Partner Corporate Finance.

Nieuwsbrief

Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste nieuws? Schrijf je in!

Door je in te schrijven voor onze nieuwsbrief ga je akkoord met onze privacy verklaring.