Fusies en overnames in de uitzendbranche

Uitzendbureau verkopen of overnemen?

In de uitzendbranche gebeuren grote veranderingen op het gebied van wet- en regelgeving. Tegelijkertijd blijft de vraag naar (flexibele) arbeidskrachten groot. Er vinden veel fusies en overnames plaats in de uitzendbranche. Voor veel uitzendorganisaties betekent dit, dat zij grote investeringen moeten doen om hun organisatie verder te professionaliseren en te kunnen groeien. Wil of kan je dat niet, dan is verkopen of fuseren het alternatief.

Plan een gratis kennismakingsgesprek over jouw toekomstplannen

Meld je aan voor een gratis en vrijblijvend kennismakingsgesprek en ontdek hoe onze corporate finance specialisten jou kunnen ondersteunen bij het professionaliseren, groeien of verkopen van jouw uitzendorganisatie.

Laat je telefoonnummer en email achter via onderstaande button en we nemen contact met je op om een afspraak in te plannen.

Laat hier je contactgegevens achter voor een kennismakingsgesprek

"*" geeft vereiste velden aan

This field is hidden when viewing the form
This field is hidden when viewing the form

Jarenlange ervaring in de uitzend- en detacheringssector

CROP heeft jarenlange ervaring in de uitzend- en detacheringssector op verschillende gebieden: certificeringen, accountancy, financiering en fusie- en overnamebegeleiding.

Vanuit CROP Corporate finance werken wij als ledenvoordeelaanbieder samen met de NBBU; de belangenbehartiger voor meer dan 1.300 uitzendbureaus, payrollbedrijven en andere flexorganisaties. Steeds meer NBBU-leden weten ons te vinden als sectorspecialist op het gebied van financieringen, begeleiding

bij de aan- of verkoop van een organisatie of het maken van een bedrijfswaardering in de uitzendbranche.

Wat zijn de belangrijkste trends en ontwikkelingen in de uitzendbranche?

  1. Verplichte certificering

Per 1 januari 2025 zijn alle uitzendbureaus en andere ondernemingen die werknemers uitlenen verplicht zich te certificeren, om werknemers te beschermen en oneerlijke concurrentie door malafide uitzendbureaus tegen te gaan. De verplichte certificering komt bovenop de al bestaande vrijwillige certificering en geldt zowel voor aan- als afnemers van arbeidskrachten. Lees meer over de verplichte certificering op de website van NBBU.

  1. Kortere uitzendcontracten

Om flexwerkers te beschermen worden uitzendcontracten korter (maximaal 3 jaar), opeenvolgende tijdelijke contracten tegengegaan en komen er basiscontracten in plaats van oproepcontracten. Dat betekent meer risico en verantwoordelijkheid voor uitzenders; uitzenden wordt sneller detachering.

  1. Economische onzekerheid

De vraag naar flexibele inzet van arbeidskrachten blijft groot door de heersende economische onzekerheid door personeelsschaarste, inflatie en de hoge energiekosten. Tegelijkertijd is er een groot tekort aan woonruimte en is ook de huisvesting van arbeidsmigranten een probleem.

  1. Digitalisering

Steeds meer taken worden via online platformen geautomatiseerd. Hierbij valt te denken aan debiteurenbeheer, verwerking uitzenduren en contracten etc.

Gaat jouw uitzendbureau groeien, verkopen of fuseren?

De grote ontwikkelingen in de flexmarkt, zorgen ervoor dat het ondernemersrisico voor veel uitzendorganisaties groter wordt. Bovendien wordt de organisatie van alles wat de nieuwe regelgeving met zich meebrengt moeilijker behapbaar voor kleinere teams. Er vindt een fusie- en overnamegolf plaats; gaat jouw uitzendorganisatie verkopen of uitbreiden?

De certificering en regelgeving rondom uitzendcontracten vergt grote investeringen. Voor veel organisaties in de uitzendbranche betekent het een keuze tussen groeien of verkopen. Veel grotere partijen, ook buitenlandse, die hun management, digitalisering en certificering goed op orde hebben kiezen voor een ‘buy & build-strategie’ om hun marktaandeel te vergroten en zijn in Nederland op overnamepad.

Hoe kan ik mijn uitzendorganisatie laten groeien?

Wil je doorgroeien, dan moet jouw organisatie in de uitzendbranche daarop ingericht zijn. Hoewel de uitdagingen groot zijn, is er ook veel potentieel omdat de vraag naar uitzendkrachten door de huidige economische situatie naar verwachting groot blijft.

Hoe zorg je ervoor dat je over de juiste kennis blijft beschikken om onderscheidend te blijven ten opzichte van de concurrentie? Veel bedrijven hebben een (extra) managementlaag nodig en daarmee vaak ook ander personeel. Daarbij moet je investeren in digitalisering, automatisering en certificering.

Wil je autonoom groeien of ga je zelf overnemen en ben je daarvoor op zoek naar bedrijfsfinanciering of sta je open voor een externe investeerder? CROP Corporate Finance helpt je bij het vinden van de juiste financiering.

Wat moet ik doen als ik mijn uitzendbureau wil verkopen?

Ook wanneer je jouw uitzendorganisatie wil verkopen, zijn er verschillende opties. Je kan er volledig uitstappen wanneer je jouw bedrijf verkoopt, maar je kan – in overleg met de koper – er bijvoorbeeld ook voor kiezen om in het bedrijf te blijven werken in bijvoorbeeld een managementfunctie. Onze adviseurs hebben ruim 25 jaar ervaring in huis op het gebied van fusies en overnames.

Bedrijfswaardering: wat is de waarde van een uitzendbureau?

Denk je eraan om je (uitzend)bedrijf te verkopen, dan is het verstandig om aan je bedrijfswaarde te werken. Voor veel ondernemers is de waarde van hun bedrijf geen vraag die hen dagelijks bezighoudt. Een waardebepaling geeft inzicht in de factoren die de waarde van jouw organisatie vermeerderen (of verminderen). Een bedrijfswaardering gaat niet alleen over cijfers, alle relevante variabelen worden meegenomen zodat er een goed beeld ontstaat van de staat van de onderneming.

In dit artikel delen we bijvoorbeeld 7 eigenschappen waar een potentiële koper op let en die de waarde van jouw bedrijf verhogen.

Hoe vind ik de juiste adviseur om mijn toekomstplannen te realiseren?

Wij kunnen ons voorstellen dat het moeilijk is om de juiste adviseur te vinden, wanneer je een fusie of overname overweegt. Naast deskundigheid en kennis van de markt, is het belangrijk dat er een klik is. Bij CROP beschikken we over een breed netwerk van investeerders en financiers om snel jouw toekomstplannen te realiseren.

Of het nu gaat om fusie- en overnamebegeleiding, juridische kennis of de fiscale kant die bij een overname komt kijken, CROP heeft alle expertise onder één dak. Daarom kunnen wij accuraat, snel en deskundig handelen in elke situatie.

Vrijblijvend kennismaken

Vanuit CROP Corporate Finance sloten we de afgelopen jaren veel overnamedeals in de uitzendbranche en begeleiden we grote marktpartijen bij hun fusie- en overnamestrategieën. Daarbij hebben we een exclusieve samenwerking met de NBBU.

Herber Blokland, Partner Corporate Finance, maakt graag een afspraak om vrijblijvend kennis te maken en jouw toekomstplannen te bespreken.

Neem contact op

Luc Bogers
Junior Consultant Corporate Finance

Nieuwsbrief

Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste nieuws? Schrijf je in!

Door je in te schrijven voor onze nieuwsbrief ga je akkoord met onze privacy verklaring.