5 manieren om je uitzendbureau te laten groeien
Het wordt Bijltjesdag in de uitzendbranche. De verwachting is dat de komende jaren een substantieel deel van de huidige uitzendbureaus verdwijnt. De belangrijkste reden is de verplichte certificering vanaf 2025. Uitzendbureaus kunnen de investering die ermee gemoeid is, niet opbrengen of directeur-eigenaren kiezen er om andere redenen voor om het bedrijf te verkopen. Voor de uitzendbureaus die verder willen groeien, zetten we vijf manieren op een rijtje om dit te realiseren.
Denk je er juist over na om jouw uitzendbureau te verkopen? Hier lees je over 5 goede redenen om jouw uitzendorganisatie te verkopen.
1. Investeer in toegevoegde waarde
De tijd van alleen handjes leveren en vooral volume draaien lijkt voorbij. Opdrachtgevers willen toegevoegde waarde. Welke dat is, hangt af van de branche en het bedrijf. Het betekent dat je als uitzendbureau onderscheidend moet zijn en je klanten duidelijk moet maken welke toegevoegde waarde je biedt. Dat kan bijvoorbeeld een eigen opleidingsprogramma zijn of in-house consultancy om zelf oplossingen te bieden aan de klant.
2. Investeer in kwaliteit
Om zowel opdrachtgevers als uitzendkrachten en gedetacheerden aan je te binden, zul je moeten investeren in de kwaliteit van je mensen. Dat kan bijvoorbeeld door intern opleidingen en cursussen aan te bieden die gericht zijn op vakinhoudelijke kennis en vaardigheden of op sociaal-maatschappelijke competenties.
3. Investeer in recruitment
In een krappe arbeidsmarkt is het de kunst om voldoende mensen aan je te kunnen bieden. Dat stelt eisen aan recruitment. Maak het aantrekkelijk voor werkzoekenden om zich bij jou aan te melden, in te schrijven en via jou te gaan werken. Je kan een banenmarkt organiseren of een online platform ontwikkelen waar vraag en aanbod samen komen.
4. Investeer in automatisering
Automatisering gaat veel verder dan het juiste softwarepakket voor personeelsdossiers en verloning. Data-veiligheid is bijvoorbeeld een hot issue, net als de bescherming van persoonsgegevens. Kies je voor een server op locatie of zet je alles in de cloud? Beschik je over alle actuele beveiligingscertificaten. Het zijn essentiële keuzes voor uitzendbureaus van vandaag en morgen.
5. Investeer in online
Ons leven speelt zich steeds meer online af. Nieuwe generaties weten niet anders. Wil je als uitzendorganisatie een toekomst hebben, dan kies je voor online en sociale media. En dat betekent ook investeren in online marketing, zodat je zichtbaar en vindbaar blijft.
Jarenlange ervaring in de uitzend- en detacheringssector
CROP werkt al jaren voor uitzendorganisaties en heeft een samenwerkingsovereenkomst met de NBBU; de belangenbehartiger voor meer dan 1.300 uitzendbureaus, payrollbedrijven en andere flexorganisaties. Steeds meer uitzendorganisaties weten ons te vinden als sectorspecialist op het gebied van financieringen, begeleiding bij de aan- of verkoop van een organisatie of het maken van een bedrijfswaardering.
Meer weten? Bekijk onze specialismepagina Fusies en overnames in de uitzendbranche of neem direct contact op met Herber Blokland, Partner Corporate Finance.