Uitzendbureau: zelfstandig doorgaan of verkopen?
Gaat jouw uitzendbureau groeien, verkopen of fuseren? Dit is een vraag die momenteel bij veel ondernemers speelt in de uitzend- en flexbranche. Kees van Rossum, Partner Corporate Finance, neemt je in dit artikel mee in een aantal belangrijke ontwikkelingen in deze branche.
Belangrijke ontwikkelingen in de uitzendbranche
- Digitalisering en automatisering
De uitzendbranche digitaliseert in hoog tempo. Online platforms en geavanceerde software maken het eenvoudiger om vraag en aanbod op de arbeidsmarkt bij elkaar te brengen. Automatisering van administratieve processen verhoogt de efficiëntie en verlaagt de kosten. Tegelijkertijd zorgen algoritmes en AI voor betere matching tussen werkgevers en kandidaten. - Toenemende wet- en regelgeving
Zoals de Wet DBA, het Prijskwaliteitssysteem (PKS) voor de huisvestingskosten van arbeidsmigranten, en indexatie van het wettelijk minimumloon. Hiermee is flexwerken zowel duurder als minder flexibel geworden. Deze regelgeving dwingt uitzendbureaus om hun contractvormen en arbeidsvoorwaarden aan te passen. Tegelijkertijd biedt dit kansen om je te onderscheiden door kwaliteit en goed werkgeverschap. - Structurele personeelskrapte
In combinatie met vergrijzing en een hoog ziekteverzuim. Het vinden van geschikt personeel blijft moeilijk. Dit probleem wordt versterkt door de vergrijzing en het ziekteverzuim onder werknemers dat historisch hoog is. Hierdoor worden investeringen in employer branding, scholing en duurzame inzetbaarheid steeds belangrijker.
Grote investeringen
Al deze ontwikkelingen vragen om grote investeringen van ondernemers. Met name voor uitzendbureaus met een omzet van minder dan € 10 miljoen kan dit een uitdaging worden en komt de vraag op tafel: kan en wil ik dit zelfstandig realiseren of laat ik me overnemen?
Veel overnames in de flexbranche
We zien veel overnames in de flexbranche, zowel door strategische kopers als met private equity. Veel (middel)grote partijen willen hun concurrentiepositie versterken, willen nieuwe markten betreden of nieuwe diensten aanbieden door overnames. Zij kunnen hiermee veel kostensynergie realiseren door optimalisatie van backoffice processen, kennisdeling, professionelere marktbewerking en personele besparingen.
We zien dergelijke uitzendbureaus verkocht worden voor EBITDA-multiples in een range 3 tot 4,5, afhankelijk van belangrijke factoren zoals de branches waarin het bureau werkzaam is (recessiebestendig of cyclisch), de klantenspreiding, langdurige klantcontracten en de bestendigheid van de omzet en kasstroom.
- EBITDA staat voor Earnings Before Interest, Tax, Depreciation and Amortisation. Oftewel de winst vóór aftrek van rentekosten, belastingen, afschrijving en afboekingen.
Is investeringen terugverdienen realistisch?
Ik spreek regelmatig ondernemers die verwachten komende jaren autonoom voldoende te kunnen groeien om de nodige investeringen terug te kunnen verdienen. Ondernemers zijn per definitie optimistisch en zien altijd kansen, maar het is goed een realistische en goed onderbouwde afweging te maken om te bepalen of dit werkelijk zo is.
Daarnaast spreek ik regelmatig ondernemers die een opbrengst van 3 tot 4,5 keer EBITDA te laag vinden. Besef dat je bij een verkoopprijs van 3,75 keer EBITDA, vijf jaar moet werken om dezelfde netto opbrengst te realiseren. En daarvoor moeten de resultaten dan ook vijf jaar hetzelfde blijven én moeten de bovenstaande investeringen uit de eigen kasstroom gefinancierd kunnen worden.
Meer weten?
Als je niet vijf jaar op dezelfde manier wilt blijven werken of je wilt een objectieve blik op je bedrijf, de indicatie verkoopwaarde en de verkoopkansen, neem dan contact met mij op voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek.