Bedrijf verkopen: de verkoopfase (2/3)

1 oktober 2024
Artikel

De verkoop van je bedrijf is waarschijnlijk één van de belangrijkste momenten in je leven, waar veel bij komt kijken. Wat is je onderneming waard? Hoe verloopt zo’n verkoopproces? En wat als je nog niet ‘klaar’ bent met het ondernemerschap? Om wat voor type verkoop of koper het ook gaat, iedere transactie is gebaat bij een gestructureerd verkoopproces.

De vorige keer bespraken we de eerste fase van het verkoopproces: de oriëntatie en voorbereiding. In dit artikel nemen wij je mee in de tweede fase: de verkoopfase.

Benaderen en informeren potentiële kopers

Na het gezamenlijk bepalen van een shortlist met potentiële kopers, benaderen wij geselecteerde kandidaat kopers met grote zorgvuldigheid. Tijdens dit eerste contact kunnen we de juiste informatie aan de juiste persoon verstrekken.

De kandidaten worden benaderd met een anoniem en beknopt profiel van de organisatie. De inhoud van dit anonieme profiel wordt in overleg met jou vastgesteld. Zo willen we voorkomen, dat potentiële kopers de identiteit van je onderneming kunnen vaststellen.

Wanneer kandidaten op basis van het anonieme profiel serieus interesse tonen, vragen wij hen een geheimhoudingsverklaring ondertekenen en sturen vervolgens het informatie-memorandum. Vervolgens plannen we een kennismakingsgesprek.

Overnamevoorstel

Als dit kennismakingsgesprek genoeg aanknopingspunten biedt voor beide partijen, verzoeken wij de kandidaat koper haar interesse kenbaar te maken in een indicatief overnamevoorstel. Het overnamevoorstel bevat onder meer de koopprijs, de betalingscondities en alle (opschortende) voorwaarden en bepalingen die aan de transactie gesteld worden.

Wanneer er in deze fase meerdere kandidaten en meerdere overnamevoorstellen zijn, wordt op basis van deze voorstellen besloten met welke kandidaat we het onderhandelingsproces ingaan.

Zolang er geen intentieovereenkomst met een koper getekend is, is er over het algemeen geen sprake van exclusiviteit voor een koper. Daarom kan ook worden besloten met meerdere kandidaten tegelijkertijd gesprekken en onderhandelingen te voeren.

De onderhandelingen

CROP corporate finance heeft ruime ervaring met onderhandelingen in verkooptrajecten. Daarnaast overzien wij alle relevante aspecten en details van een transactie, zoals de betekenis van opschortende voorwaarden, een earnout, locked box, cash & debt en netto werkkapitaal.

De onderhandelingspositie bepaalt in grote mate het succes van de transactie. Ook al ben je een onderhandelaar of verkoper pur sang, dan is het toch te adviseren om in dit proces altijd een externe onderhandelaar in te schakelen die ruime ervaring heeft met dit soort trajecten. Uit ervaring weten wij dat het verkoopproces aandacht van de verkoper vraagt, die ten koste kan gaan van de aandacht voor de business en onderneming. Als daarmee de resultaten van de onderneming verslechteren, gaat dit ten koste van je onderhandelingspositie. Om deze reden wil CROP jou zoveel mogelijk ontzorgen tijdens het verkooptraject.

In het volgende artikel nemen we je mee in de derde fase van het verkoopproces: de structurering.

Indicatie bedrijfswaarde

Ben je benieuwd naar een indicatie van jouw bedrijfswaarde? Op de pagina Bedrijfswaardering staat een “tool” waarmee je vrijblijvend een eerste indicatie voor de waardering van jouw bedrijf kunt aanvragen.

Lees ook:

Nieuwsbrief

Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste nieuws? Schrijf je in!

Door je in te schrijven voor onze nieuwsbrief ga je akkoord met onze privacy verklaring.