Bedrijf verkopen: oriëntatie en voorbereiding (1/3)
Na vele jaren ondernemerschap wil je je bedrijf verkopen. Het is mogelijk dat je bent benaderd door een potentiële koper of dat je zelf besluit je bedrijf te verkopen. De verkoop van je bedrijf is in zakelijk opzicht waarschijnlijk een van de belangrijkste momenten in je leven. En in financieel opzicht waarschijnlijk de meest waardevolle handtekening in je carrière.
Maar hoe pak je dit aan? Wat is je onderneming waard? Hoe verloopt zo’n verkoopproces? Waar moet je rekening mee houden? En wat als je nog niet ‘klaar’ bent met het ondernemerschap?
Om wat voor type verkoop of type koper (management, een strategische partij, een investeerder) het ook gaat, iedere transactie is gebaat bij een gestructureerd verkoopproces. In een drieluik nemen we je mee in alle fasen van het verkoopproces. In dit eerste deel lees je meer over de oriëntatie en voorbereiding.
Oriëntatie: waarom wil je je bedrijf verkopen?
Tijdens oriënterende gesprekken bespreken we wat je met de verkoop van je onderneming wilt bereiken. Er kunnen verschillende redenen zijn om je bedrijf je te verkopen:
- Je komt op een leeftijd dat je minder wilt gaan werken.
- Ontwikkelingen in de persoonlijke sfeer (ziekte, overlijden, familieomstandigheden).
- Je voelt je niet meer de aangewezen persoon om je bedrijf naar een volgende fase te brengen.
- Je bent meer ondernemer dan manager. Je bent liever met de strategie en sales bezig dan met het aansturen van personeel en ‘op de winkel passen’.
- Je wilt de waarde van je bedrijf verzilveren.
Na de oriënterende gesprekken maken we een voorstel met een gefaseerd plan van aanpak en tijdsplanning.
Pre-exit
Als je eigenlijk nog niet wilt stoppen met ondernemen, maar wel een gedeelte van de waarde van je bedrijf wilt verzilveren, is de zogenaamde ‘pre-exit’ een goede oplossing. Bij een pre-exit verkoop je een gedeelte van de aandelen van je bedrijf, vaak aan een investeringsmaatschappij, en blijf je actief betrokken om de onderneming verder uit te bouwen. Samen met de investeerder verkoop je dan op termijn (meestal na 5 tot 7 jaar) je resterende aandelen in de onderneming.
Voor ondernemers kan een pre-exit een mooie stap zijn om een deel van het vermogen in de onderneming veilig te stellen en met ondersteuning van de investeringsmaatschappij een verdere groei te realiseren. Deze ondersteuning kan onder meer betrekking hebben op kennis of kapitaal, waardoor bijvoorbeeld een overname, een grote investering of groei in het buitenland gerealiseerd kan worden.
Uitvoeren waardebepaling
Wij starten ons traject over het algemeen met een indicatieve waardebepaling. Je wilt tenslotte weten waarover je het in financiële zin hebt. Deze indicatieve waardering is leidend voor de prijsrange waarin de verkooptransactie mogelijk is.
Voor de waardebepaling hebben we financiële en niet-financiële informatie over je onderneming nodig. Financiële informatie betreft o.a. jaarcijfers en prognoses van resultaten, balansposities en investeringen. Niet financiële informatie betreft o.a. informatie over werknemers, typering van de omzet (bijvoorbeeld projectmatig, recurring omzet), typering van de eindmarkten, het verdienmodel, het klantenbestand en spreiding van klanten en leveranciers.
- Indicatie bedrijfswaarde: Ben je benieuwd naar een indicatie van jouw bedrijfswaarde? Op de pagina Bedrijfswaardering staat een “tool” waarmee je vrijblijvend een eerste indicatie voor de waardering van jouw bedrijf kunt aanvragen.
Opstellen informatiememorandum
Een informatiememorandum bevat informatie voor een mogelijke koper om een goede analyse te kunnen maken van de onderneming. Hiermee kan hij een oordeel vormen over de onderneming, de prijs en overige voorwaarden.
Het informatiememorandum is het visitekaartje van je onderneming. De kandidaat koper beschikt zo snel en overzichtelijk over de belangrijkste bedrijfsgegevens.
Zoeken potentiële kopers
Voor het verkopen van uw bedrijf is het belangrijk de juiste koper te vinden. Gezamenlijk maken wij een profiel waaraan de koper moet voldoen. Op basis hiervan gaan wij op zoek naar potentiële kopers. We maken gebruik van gegevens uit verschillende databases, ons netwerk van collega fusie- en overname adviseurs en participatiemaatschappijen. Samen bepalen we welke potentiële kopers we gaan benaderen (de zogenaamde shortlist).
In het volgende artikel nemen we je mee in de tweede fase van het verkoopproces: de verkoopfase.