Perspectief voor zowel kopers als verkopers in de detacheringsbranche

26 augustus 2025
Blog

De detacheringsbranche staat onder grote druk. Onlangs bevestigde een ABN-AMRO onderzoek dat de omzet van detacheerders in Q2 2025 verder is gekrompen. Als belangrijke oorzaak wordt de economische onzekerheid gezien. Oorlogen, geopolitieke ontwikkelingen, importheffingen etc. leiden tot economische onzekerheid. Als ondernemers zich niet zeker voelen over de toekomst kiezen ze vaak voor kostenbeheersing en detachering kan als een dure optie worden gezien.

Als je kijkt naar de huidige markttrends, denk ik dat fusies en overnames een aantal voordelen kunnen bieden voor bedrijven die willen overleven en groeien, zelfs in een uitdagende periode.

Ondernemers moeten strategisch reageren om zich aan te passen aan de veranderende omstandigheden. Er zijn een paar manieren waarop bedrijven kunnen inspelen op de krimp in de markt:

  1. Specialiseer in nichemarkten

Detacheerders kunnen zich richten op specifieke niches waarin ze zich kunnen onderscheiden. Door expertise op te bouwen in bijvoorbeeld cybersecurity, data-analyse, AI of duurzame energie, kunnen detacheerders zich positioneren als dé specialist op een bepaald gebied.

  1. Verkoop een oplossing in plaats van alleen uren

Bedrijven kunnen zich richten op het leveren van meer waarde door meer in te spelen op de specifieke behoeften van hun klanten. Dit betekent dat ze niet alleen medewerkers aanbieden, maar ook adviserende rollen op zich nemen om klanten te helpen bij bijvoorbeeld hun digitale transformatie. Daarmee leveren ze een oplossing in plaats van alleen uren.  Het uurtje-factuurtje model staat onder druk. Het bieden van meer fee based oplossingen biedt perspectief.

  1. Opleiding van medewerkers

Het aanbieden van doorlopende training en bijscholing voor medewerkers in opkomende technologieën (zoals cloud computing of cybersecurity) kan detacheerders in staat stellen om hun aanbod aan klanten te diversifiëren.

  1. Benut kansen in andere marktsegmenten

Als de detacheringsmarkt in bepaalde sectoren krimpt, kunnen bedrijven zich richten op andere marktsegmenten die minder impact hebben van de economische omstandigheden of die juist groeien. Sectoren zoals zorg en defensie kunnen kansen bieden.

Fusies en overnames (F&O) kunnen een interessante en vaak strategische manier zijn voor bedrijven om zich aan te passen aan de veranderingen in de sector, ook in tijden van krimp. Hieronder een paar inzichten en redenen waarom F&O een belangrijke rol kunnen spelen:.

  1. Toegang tot nieuwe marktsegmenten

Dit is vooral relevant als de focus van de detacheerder te sterk ligt op een sector die onder druk staat (bijvoorbeeld de financiële sector). Door een fusie of overname kan het bedrijf zich uitbreiden naar groeimarkten, zoals zorg en duurzaamheid.

  1. Vergroten van het talentnetwerk

Door een overname kunnen bedrijven niet alleen hun klantenbestand uitbreiden, maar ook toegang krijgen tot een breder netwerk van talenten. Dit is vooral belangrijk in een tijd waarin bedrijven steeds meer moeite hebben om de juiste mensen te vinden, vooral in specialistische sectoren. Het samengaan van twee bedrijven biedt ook de mogelijkheid om talenten beter te matchen met de juiste opdrachtgevers.

Voorbeeld: Een detacheerder met een groot netwerk van IT-specialisten kan door een fusie of overname van een bedrijf in de juridische sector zijn talentpool uitbreiden naar een nieuwe groep professionals, waardoor het makkelijker wordt om de vraag van klanten te vervullen.

  1. Innovatie en Technologische Vooruitgang

Bedrijven die niet investeren in digitale tools voor werving, talentbeheer of klantrelaties, kunnen achterop raken. F&O kunnen een manier zijn om technologische capaciteit snel op te schalen door een bedrijf over te nemen dat al sterke technologieën en processen heeft. Dit kan helpen om operationele efficiëntie te verhogen en een concurrentievoordeel te behalen.

Voorbeeld: Een traditionele detacheerder kan een technologiebedrijf overnemen dat AI-gebaseerde wervingssoftware biedt, waarmee ze het matchingproces kunnen verbeteren en de plaatsingssnelheid kunnen verhogen.

  1. Marktpositie versterken

Door bijvoorbeeld een concurrent over te nemen, kan een bedrijf zijn marktaandeel en invloed vergroten.

Voorbeeld: Twee detacheringsbedrijven die actief zijn in dezelfde eindmarkt kunnen hun krachten bundelen om een groter marktaandeel te behalen en de concurrentiepositie te verbeteren door hun gezamenlijke klantenbestand en dienstenaanbod te vergroten.

Bovenstaande redenen creëren vraag naar detacheringsbedrijven. Dit biedt kansen voor ondernemers die moeite hebben de volgende stap te zetten en die overwegen hun onderneming te verkopen.

Ik leg u graag tijdens een informatieve kennismaking uit hoe we gericht kunnen bijdragen aan uw strategische keuzes. En ik laat dan graag een serie waardevolle tips en inzichten achter. Zo dragen we bij aan uw vraagstuk en weet u ons in de toekomst te vinden als dit soort onderwerpen gaan spelen.

Neem contact op

Nieuwsbrief

Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste nieuws? Schrijf je in!

Door je in te schrijven voor onze nieuwsbrief ga je akkoord met onze privacy verklaring.