Werknemers waarderen hun pensioen (niet)? Communiceren over pensioen
Sinds 2015 kennen we de Wet Pensioencommunicatie in Nederland. het doel van deze wet is, dat een werknemer weet of hij genoeg pensioen opbouwt, wat de risico’s zijn en welke keuzes hij kan maken. Hoewel de wet zich vooral richt op pensioenuitvoerders, ligt hier zeker ook een belangrijke taak voor de werkgever.
De kans dat een nieuwe werknemer zelf om informatie gaat vragen, is – vooral bij jonge mensen – niet zo groot. Dus ligt daar een schone taak voor de werkgever. Pensioencommunicatie moet daarom een onderdeel zijn van het arbeidsvoorwaardengesprek. Bijvoorbeeld tijdens de on-boardingperiode.
Daarnaast mag je als werkgever laten zien dat je, naast het brutoloon, ook maandelijks een deel van de pensioenpremie betaalt voor de werknemer. Het gaat dus ook om het creëren van bewustzijn.
Tip 1: Keuzemogelijkheden
Doordat veel werknemers zich niet verdiepen en niemand het ze vertelt, zijn ze zich niet bewust van de keuzemogelijkheden van de pensioenregeling. Zo staat bij pensioenregelingen waarbij de premie wordt belegd, het beleggingsprofiel standaard op ‘neutraal’, terwijl je als werknemer ook kan kiezen voor een beleggingsprofiel met een hoger of lager risico.
Ben je nog jong en heb je nog een lange carrière voor de boeg, dan zou je kunnen kiezen voor een hoger risico met kans op meer rendement. Mocht het resultaat tegenvallen als gevolg van bijvoorbeeld een beurscrash, dan heb je vaak nog genoeg tijd om van het herstel van de beurs te profiteren. Andersom geldt ook dat voor oudere werknemers de keus voor een lager beleggingsrisico juist aantrekkelijk kan zijn.
Tip 2: Overweeg bijsparen
Veel werknemers weten niet dat je extra pensioen kan sparen. Dan leg je nu extra bij, om uiteindelijk een hoger pensioen te ontvangen. Bijsparen gebeurt altijd via het bruto salaris, waardoor de werknemer hierover geen belasting betaald. Dat hem levert fiscaal voordeel op. Dat kan heel aantrekkelijk zijn, maar dat moet je dan wel net even weten.
Er zijn werkgevers die naast het partnerpensioen ook een facultatief ANW-hiaat pensioen aanbieden. Als je als werknemer ervoor hebt gekozen om dit mee te verzekeren, blijft je partner financieel beter achter als je onverhoopt voor je pensioendatum komt te overlijden. De praktijk leert dat maar weinig werknemers daar gebruik van maken, omdat ze hier niet goed van op de hoogte zijn.
Tip 3: IJkmomenten van werknemer
Er zijn verschillende momenten waarop het verstandig is om met een werknemer in gesprek te gaan over het pensioen. Zoals al eerder gezegd, zou het een onderdeel moeten zijn van het on-boardingsprogramma. Daarna is een periodieke update, bijvoorbeeld elke drie jaar, aan te raden.
Verandert er iets in de financiële situatie van een werknemer, dan is ook dat een moment voor een pensioenupdate. Huwelijk, huis, kinderen of verlies van een relatie kunnen invloed hebben op het pensioen van een werknemer. En als je het als werkgever slim aanpakt, maak je het pensioen onderdeel van het arbeidsvoorwaardelijke gesprek. Juist met een goede pensioenregeling in combinatie met goede communicatie kan je het verschil maken in de arbeidsmarkt.
Hoe organiseer je pensioencommunicatie?
We zien dat het voor veel bedrijven lastig is om een goede pensioencommunicatie op te zetten. Ze missen de kennis of eenvoudigweg de tijd om er voldoende aandacht aan te geven. Als CROP kunnen we je als werkgever adviseren bij het inrichten van pensioencommunicatie of het volledig voor je uit handen nemen, door zelf periodiek voorlichting over pensioen te geven.
Op die manier weet je zeker dat alle informatie naar de werknemers actueel en compleet is. En we weten zeker dat als je dat doet, je dat terugziet in de medewerkerstevredenheid.
Meer weten? Mail hsmit@crop.nl of bel naar 033 463 5727 en vraag naar Herman Smit.