Artikel

E-facturatie vanaf 1 juli 2030 ook binnen Nederland verplicht

15 september 2026
4 min
Geschreven door
15 september 2026
Artikel

Het kabinet heeft aangegeven dat vanaf 1 juli 2030 de e-facturatie ook verplicht wordt voor zakelijke transacties binnen Nederland. De aanvullende Nederlandse digitale rapportageplicht is voorzien voor 1 juli 2031.

Dit artikel is opgesteld door Art van Olst en Bas Hoksbergen.

Ook ondernemers die alleen in Nederland zakendoen, krijgen dus te maken met de nieuwe verplichtingen. De Nederlandse wetgeving moet nog worden uitgewerkt en aangenomen. Dit volgt uit de kabinetsaankondiging van 11 september 2026.

Europese regels met een Nederlandse uitbreiding

De aanleiding is het Europese pakket VAT in the Digital Age (ViDA), dat in maart 2025 al is aangenomen. Onderdeel van dit pakket is dat vanaf 1 juli 2030 voor o.a. intracommunautaire goederenleveringen (verkopen en levering van Nederland naar een ander EU-land) en bepaalde transacties waarbij de btw naar de afnemer wordt verlegd, e-facturatie verplicht wordt gesteld. Voor deze transacties gaat de digitale rapportageplicht ook al vanaf 1 juli 2030 in.

Nederland zal de e-facturatie en digitale rapportage ook verplicht stellen voor binnenlandse B2B-transacties. De planning ziet er vooralsnog als volgt uit:

Transacties Verplichte e-facturatie Verplichte digitale rapportage
Transacties onder de Europese rapportageplicht 1 juli 2030 1 juli 2030
Overige binnenlandse B2B-transacties: Nederlandse uitbreiding 1 juli 2030 1 juli 2031

De Europese regels zijn al vastgesteld en voor de vastlegging in de Nederlandse Wet op de omzetbelasting zijn al enkele concepten voorgesteld. De uitbreiding voor de binnenlandse e-facturatie zal daarnaast nog in de nationale wetgeving moeten worden vastgelegd. Het kabinet wil het conceptwetsvoorstel in het najaar van 2026 in internetconsultatie brengen en het wetsvoorstel vóór het zomerreces van 2027 bij de Tweede Kamer indienen.

Wat betekenen de nieuwe regels?

Een e-factuur bevat gegevens in een gestructureerd elektronisch formaat, zodat software deze automatisch kan verwerken. Een pdf zonder gestructureerde factuurgegevens is geen e-factuur. Het kabinet kiest voor aansluiting bij de Europese factuurnorm EN 16931 en stelt geen aanvullende eisen.

Bij de digitale rapportage wordt per transactie een voorgeschreven selectie van factuurgegevens aan de Belastingdienst verstrekt. Daarvoor gaan korte termijnen gelden. De digitale rapportage vervangt voor de betrokken intracommunautaire transacties de opgaaf ICP (Intracommunautaire Prestaties). De reguliere btw-aangifte blijft daarnaast bestaan.

Nederland kiest bovendien voor digitale rapportage van intracommunautaire verwervingen en bepaalde afgenomen diensten uit andere EU-landen. Daardoor ontstaan vanaf 1 juli 2030 ook aan de inkoopkant rapportageverplichtingen.

Voor wie gaan de nieuw regels gelden?

De Nederlandse uitbreiding richt zich op transacties tussen ondernemers (B2B). Verkopen aan consumenten vallen niet onder deze aangekondigde verplichting. Een onderneming die vooral aan consumenten verkoopt, kan via haar zakelijke inkopen en eventuele zakelijke verkopen wel met de nieuwe regels te maken krijgen.

Voor ondernemers die de kleineondernemersregeling (KOR) toepassen, wil het kabinet de bestaande factureringsontheffing behouden. Voor zover die ontheffing geldt, hoeven zij voor hun binnenlandse prestaties geen e-facturen uit te reiken of gegevens daarover digitaal te rapporteren. Zij moeten volgens de plannen wel e-facturen kunnen ontvangen. Ook andere bestaande uitzonderingen op de factureringsplicht, onder meer voor bepaalde btw-vrijgestelde prestaties, wil het kabinet zoveel mogelijk behouden.

Wat kun je nu al doen?

Ons advies is om alvast rekening te houden met e-facturatie en digitale rapportage, bijvoorbeeld bij geplande wijzigingen in je administratie of software. De voorbereiding vraagt afstemming tussen de financiële administratie, de btw-verantwoordelijke en de softwareleverancier.

Begin met de volgende stappen:

  • Breng je factuurstromen in kaart. Welke entiteiten factureren, waar vinden transacties plaats en welke systemen worden gebruikt? Neem zowel verkoop- als inkoopfacturen mee.
  • Controleer je btw-gegevens. Beoordeel of klant- en leveranciersgegevens, btw-nummers, btw-codes en verplichte factuurteksten juist en volledig zijn.
  • Bespreek de mogelijkheden van je software. Kan het systeem gestructureerde e-facturen verzenden, ontvangen en verwerken? Vraag ook hoe de leverancier zich voorbereidt op digitale rapportage.
  • Beoordeel je werkprocessen. Zorg dat controles op de btw-behandeling en factuurgegevens tijdig plaatsvinden en dat fouten en correcties goed kunnen worden verwerkt.

De keuze voor de infrastructuur voor het uitwisselen van e-facturen tussen bedrijven is nog niet afgerond. Het kabinet heeft nog niet besloten of het Peppol hiervoor verplicht stelt. Houd bij investeringen rekening met de verdere uitwerking.

Contact

Wil je weten wat deze plannen betekenen voor jouw onderneming? Neem dan contact op met één van onze btw-specialisten. Zij helpen je graag de relevante transacties, btw-verwerking en benodigde aanpassingen in kaart te brengen.

Nieuwsbrief

Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste nieuws? Schrijf je in!

Door je in te schrijven voor onze nieuwsbrief ga je akkoord met onze privacy verklaring.