Politiek akkoord over VAT in the digital age (VIDA)
Na twee jaar onderhandelen is het zover: alle EU-lidstaten hebben op 5 november 2024 in de Europese Raad een akkoord bereikt over de VIDA-voorstellen. Dit zijn voorstellen om de btw-regels te moderniseren en aan te passen aan het digitale tijdperk. De voorstellen zijn in de tussentijd aardig aangepast, waardoor het Europees Parlement opnieuw geraadpleegd moet worden. Daarna kunnen de VIDA-voorstellen formeel worden aangenomen door de Raad en worden omgezet in nationale wetgeving.
In eerdere nieuwsberichten hebben we de drie pijlers van de VIDA-voorstellen en de gevolgen voor e-facturering al toegelicht. Hieronder benoemen we daarom de hoofdlijnen en belangrijkste wijzigingen.
Pijler 1: Digitale rapportagevereisten
Verricht je prestaties aan andere ondernemers binnen de EU? Dan wordt met ingang van 1 juli 2030 e-factureren verplicht. E-factureren houdt in dat je facturen digitaal verzendt en ontvangt via een gestandaardiseerd format. Dit is dus heel wat anders dan facturen in een pdf-bestand per e-mail sturen.
Je bent verplicht om de e-factuur binnen 10 dagen na het belastbare feit uit te reiken. Dat is véél sneller dan nu. Vervolgens moet je het direct digitaal rapporteren aan de Belastingdienst. Ook de afnemer moet binnen 5 dagen na ontvangst van de factuur digitaal rapporteren. Dit vervangt de huidige ICP opgaaf.
Wat verandert er nog meer?
- Lidstaten mogen e-facturen verplicht stellen bij lokale transacties. Op dit moment is daar nog een akkoord van de EU voor nodig. Deze maatregel gaat vermoedelijk snel in na de officiële publicatie van de voorstellen. Dus let op! In andere lidstaten kun je dus al te maken krijgen met e-invoices. Het is dus belangrijk dat je de ontvangen e-facturen daadwerkelijk kunt inzien en verwerken.
- Met ingang van juli 2030 komen er aanvullende factuurvereisten. Dan is bijvoorbeeld het benoemen van de IBAN verplicht voor de betaling. Verricht je een ABC-levering, dan maak je daar melding van. Corrigeer je een factuur, verwijs dan naar de oorspronkelijke factuur. En maak je gebruik van het kasstelsel, vermeldt dat dan. Dit laatste zal al gelden vanaf 1 januari 2027.
- Maandelijkse verzamelfacturen blijven onder voorwaarden mogelijk.
- Vanaf 2035 moeten alle nationale systemen op orde zijn om gegevens internationaal uit te wisselen en te analyseren. Dit om fraude tegen te gaan.
Pijler 2: Btw-behandeling van de platformeconomie
In de sectoren accommodatieverhuur voor kort verblijf en personenvervoer veranderen de btw-regels als het via een platform wordt aangeboden. Vanaf 1 juli 2028 wordt gedaan alsof het platform de dienst verricht. Het platform moet dus btw in rekening brengen en afdragen. Er bestaan uitzonderingen: als de echte dienstverrichter zijn btw-nummer aan het platform geeft én verklaart btw te voldoen, is de fictie niet van toepassing. Ook als de echte dienstverrichter de kleine ondernemersregeling (KOR) toepast, is de fictie niet van toepassing. In de huidige voorstellen is opgenomen dat lidstaten uitstel kunnen krijgen tot 1 januari 2030. Verder zijn nieuw onder pijler 2:
- Berekent een platform een vergoeding voor haar eigen diensten aan een ‘echte dienstverrichter’ (zoals het gebruik van het platform)? En heeft de ‘echte dienstverrichter’ geen btw-nummer gegeven? Dan is de regelgeving voor diensten aan particulieren van toepassing, waarbij de plaats overeenkomt met de onderliggende prestatie.
- De toepassing van de I-OSS wordt niet verplicht.
- Platforms hebben een informatieplicht als zij goederen verplaatsen naar een ander land, als zij die goederen namens een andere eigenaar houden.
Pijler 3: Eén btw-registratie
Bij grensoverschrijdende transacties is het met regelmaat nodig dat bedrijven zich in meerdere EU-lidstaten registreren voor de btw. Om die btw-registraties te voorkomen, is een systeem van één btw-registratie geïntroduceerd. Feitelijk komt dit neer op een uitbreiding van het éénloketsysteem (OSS). Vanaf 1 juli 2028 kun je ook de volgende prestaties opnemen in de OSS-aangifte:
- Lokale leveringen in een ander land en installatieleveringen aan particulieren.
- Elektriciteitsleveringen en de levering van gas, warmte en koude aan particulieren (vanaf 1 januari 2027 al).
- Overbrenging van eigen goederen naar een andere EU-lidstaat. Let op! Dit kan alleen als je volledig recht op aftrek hebt. Heb je dat niet? Dan moet je je toch registreren in de andere EU-lidstaat en is de OSS niet van toepassing. De voorraad op afroep regeling verdwijnt hierdoor.
Daarnaast komt er een verplichte verleggingsregeling. Bij internationale leveringen en diensten door btw-ondernemers die niet gevestigd zijn in de lidstaat van de afnemer, moet de btw worden verlegd naar de afnemer als deze daar is gevestigd als btw-ondernemer.
Tot slot
Let op! Bovenstaande informatie is gebaseerd op de huidige voorstellen. Ook al is er een politiek akkoord, de voorstellen kunnen nog steeds worden aangepast.
Heb je vragen over VIDA? Neem dan contact op met één van onze btw-adviseurs of met je vaste contactpersoon binnen CROP.