Met een BI-dashboard groeikansen benutten – Fashioncheque, Hoofddorp

8 november 2022
Case

Jarmo Schuurman (32) is business controller bij Fashioncheque, bekend van dé modecadeaubon van Nederland. Achter het product huist een vooral IT-gedreven onderneming met circa 20 collega’s in Hoofddorp.

Als business controller kwamen vragen over actuele bedrijfsdata, zoals bijvoorbeeld de omzetverdeling, bij Jarmo terecht. Hij gaf de informatie handmatig terug.

Groeikansen pakken met business intelligence (BI)

Maar dat veranderde toen de nieuwe directeur een bedrijfsstrategie voorstelde. Zo ziet het bedrijf uit Hoofddorp kansen in nieuwe producten als de Babycadeaubon en de Sports Gift Card. Ook wil het bedrijf terrein winnen op B2B-gebied. Denk daarbij bijvoorbeeld aan cadeaukaarten in kerstpakketten.

Om de groeikansen te behalen werd het salesteam uitgebreid en ontstond er behoefte aan een dashboard waarin de actuele bedrijfsdata automatisch beschikbaar werd voor alle belanghebbenden.

Via de reeds bestaande, prettige samenwerkingen op het gebied van bedrijfsadvies, salarisadministratie en het opstellen van de jaarrekening, kwam Jarmo snel uit bij CROP. Deze keer bij de IT audit & services-tak. De opdracht: ontwikkel een business-intelligence dashboard voor Fashioncheque.

Succesvolle lancering

In juli 2021 startte het project met het bepalen van de aanpak en de structuur. Jarmo fungeerde als de interne projectmanager, maar ook management, sales en IT werden betrokken tijdens klankbordsessies. Immers, zij moeten hiermee werken. CROP’s kennis van de ‘best practices’ zorgde dat het basisraamwerk er al vlot lag. Jarmo: “wij hoefden er alleen maar op te schieten. We hadden zo onze eigen specifieke wensen op detailniveau. Die werden dan ook meteen meegenomen.”

Na de testingperiode werd in februari 2022 het dashboard gelanceert. En met succes, want sindsdien wordt het dashboard veel gebruikt. Jarmo: “Doordat iedereen bij de data kan, kunnen we de prestaties van onze producten goed volgen. We kunnen ons nu beter focussen op succesvolle verkoopkanalen, of pieken van onze marketinguitingen in specifieke perioden meten. Daar kunnen we nu op sturen.”

Voor Fashioncheque is december een belangrijke maand. Hierin wordt een kwart van de jaaromzet behaald aan kerstcadeaus. Ze houden nu al nauwlettend het dashboard in de gaten en sturen bij waar nodig.

Vervolg

Tevreden? “Ja, maar het kan nóg beter” aldus Jarmo. “De inzichten uit het dashboard spreken zó tot de verbeelding, dat er plannen zijn ontstaan voor de uitbreiding van het dashboard. Als collega’s vragen om verdiepende informatie, weet je dat je het goed hebt gedaan. Bij de volgende stap zou ik graag voorspellingen op basis van behaalde resultaten willen toevoegen.”

Wanneer het project voor de dashboard-uitbreiding start, weet Jarmo nog niet. Maar als we hem vragen wie Fashioncheque erbij gaat helpen, antwoordt hij lachend: “CROP, natuurlijk. Dat weet ik wel zeker. Tijdens het proces zijn ze écht proactief en klantgericht. Ze nemen verantwoordelijkheid en leiding in het project.”

“Als ik met een technische vraag zit, schiet Lars van CROP zo een call met mij in, waarin hij alles uitlegt en laat zien. Fijn, want dan kan ik meteen verder.”

 

“Iedereen werkt nu met het dashboard. De inzichten hieruit spreken zo tot de verbeelding, dat collega’s nu al een uitbreiding van de mogelijkheden willen. Dan weet je dat je het goed hebt gedaan!” Jarmo Schuurman

 

Benieuwd wat wij met ons team voor jou kunnen betekenen? We gaan graag met je in gesprek!

Nieuwsbrief

Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste nieuws? Schrijf je in!

Door je in te schrijven voor onze nieuwsbrief ga je akkoord met onze privacy verklaring.