NOW-loket voor de zevende keer open
UPDATE: Na de invoering van de directe lockdown op zondag 19 december heeft het kabinet de coronasteun uitgebreid.
Het demissionaire kabinet heeft op 26 november de terugkeer van de tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging Werkgelegenheid (NOW) al aangekondigd en vanaf 13 december 2021 wordt het daadwerkelijk mogelijk om de NOW (7e aanvraagperiode) aan te vragen bij het UWV. Om werkgevers voldoende gelegenheid te geven om NOW aan te vragen blijft het loket geopend tot en met 31 januari 2022.
De NOW-5 geldt voor de periode van 1 november 2021 tot en met 31 december 2021. De zevende periode NOW bestaat dus niet uit de gebruikelijke drie maanden, maar uit twee maanden. De overige kenmerken van de regeling blijven (grotendeels) gelijk. Werkgevers met een omzetverlies van minimaal 20 procent komen in aanmerking voor de tegemoetkoming. Het subsidiepercentage blijft 85 procent en er kan maximaal een omzetverlies van 80 procent worden opgegeven. De referentiemaand voor de loonsom wordt september 2021 en de referentieperiode voor de omzet blijft 2019 (ditmaal gedeeld door zes). De inspanningsverplichtingen voor werkgevers en het bonus- en dividendverbod blijven eveneens gelden.
Een van de belangrijkste wijzigingen in de nieuwe tegemoetkoming zijn de aparte referentie-omzetperioden en -berekeningen voor ondernemers die zijn gestart tussen 1 februari 2020 en 30 september 2021. Zij kunnen nu dus ook aanspraak maken op de tegemoetkoming van de NOW in tegenstelling tot voorgaande tegemoetkomingen. Andere werkgevers kunnen niet langer kiezen over welke maanden zij hun omzetverlies willen berekenen. Voor iedereen geldt dat het omzetverlies wordt berekend over de maanden november en december 2021. Verder is het loonsomvrijstellingspercentage verhoogd naar 15 procent omdat werkgevers wellicht genoodzaakt zijn geweest personeel te ontslaan in de periode dat er nog geen zicht was op de tegemoetkoming van de NOW-5. Het voorschot blijft 80 procent, maar wordt ditmaal niet in termijnen betaald, maar in één keer.
Mocht je naar aanleiding van het voorgaande of eerdere tegemoetkomingen vragen hebben, dan kun je contact opnemen met de coronadesk via coronadesk@crop.nl.