Wetsvoorstel Wet Minimumbelasting 2024 (Pillar 2)

30 juni 2023
Artikel

Het wetsvoorstel Wet Minimumbelasting 2024 is recentelijk ingediend bij de Tweede Kamer en beoogt een wereldwijd minimumniveau van belastingheffing (effectief 15%) te waarborgen. Dit minimumniveau geldt zowel voor multinationale als binnenlandse groepen die volgens de geconsolideerde jaarrekening van de uiteindelijke moeder een omzet van €750 miljoen of meer hebben.

De inhoud van het wetsvoorstel vloeit voort uit een EU-richtlijn die is gebaseerd op de door de OESO gepubliceerde ‘Pillar Two GloBE Model Rules’.

De lidstaten mogen zelf bepalen in welke belastingwet de richtlijnbepalingen worden geïmplementeerd. Het kabinet kiest ervoor om dit in een afzonderlijke heffingswet te doen omdat de bijheffing een andere grondslag heeft dan de vennootschapsbelasting. De bijheffing wordt geheven door voldoening op aangifte.

Wetsvoorstel

Het Nederlandse wetsvoorstel bevat de volgende maatregelen die ervoor dienen te zorgen dat multinationale en binnenlandse groepen ten minste 15% belasting betalen over de winst die zij binnen ieder rechtsgebied hebben behaald:

  • Kwalificerende binnenlandse bijheffing

Met een kwalificerende binnenlandse bijheffing krijgt Nederland de mogelijkheid om over de winst van in Nederland gevestigde laagbelaste groepsentiteiten van een multinationale groep of een binnenlandse groep bij te heffen tot 15%. Hiervan kan ook sprake zijn wanneer de uiteindelijke moederentiteit (‘hoofdkantoor’) van de groep niet in Nederland is gevestigd.

  • Inkomen -inclusiemaatregel

De minimumbelasting wordt in beginsel geheven bij de uiteindelijke moederentiteit van de multinationale groep dan wel binnenlandse groep. De inkomen-inclusiemaatregel is een maatregel op grond waarvan het verschil tussen het minimumbelastingtarief en het effectieve belastingtarief op het niveau van een laagbelaste groepsentiteit, in beginsel, wordt bijgeheven op het niveau van de uiteindelijke moederentiteit.

  • Onderbelastewinstmaatregel

Deze maatregel komt in beeld indien geen inkomen-inclusiemaatregel in aanmerking is genomen. De onderbelastewinstbijheffing wordt uitsluitend toebedeeld aan staten waar een kwalificerende onderbelastewinstmaatregel van kracht is, naar rato van het aantal werknemers (uitgedrukt in voltijdsequivalenten) en de materiële activa van de groep in die betreffende staten. Op deze wijze wordt een allocatiesleutel gebruikt om de onderbelastewinstmaatregel toe te delen op basis van de fysieke aanwezigheid van de groep in die staten.

Berekening van de bijheffing

De bijheffing wordt per staat (waaronder ook Nederland) berekend aan de hand van de volgende vijf stappen:

  1. Berekening van het effectieve belastingtarief: Het effectieve belastingtarief wordt bepaald op basis van de geldende belastingregels en -tarieven in de betreffende staat.
  2. Berekening van het bijheffingspercentage: Het bijheffingspercentage wordt vastgesteld op basis van het verschil tussen het minimumbelastingtarief en het effectieve belastingtarief. Dit percentage bepaalt de hoogte van de bijheffing.
  3. Berekening van de overwinst: De overwinst wordt berekend door het verschil te nemen tussen de winst behaald in de betreffende staat en de winst die zou zijn behaald als het minimumbelastingtarief was toegepast.
  4. Berekening van de bijheffing: De bijheffing wordt berekend door het bijheffingspercentage toe te passen op de overwinst.
  5. Toerekening van de bijheffing: De bijheffing wordt toegerekend aan de betreffende staat op basis van de fysieke aanwezigheid van de groep in die staat, zoals het aantal werknemers en de materiële activa.

Veilige haven

In het wetsvoorstel zijn zowel een tijdelijke veilige havenregel als een permanente veilige havenregel opgenomen. Deze veilige havenregels zijn bedoeld om de administratieve lasten voor groepen te verminderen. In essentie houden deze regels in dat een multinationale groep of binnenlandse groep ervoor kan kiezen om in plaats van een gedetailleerde berekening volgens Pijler 2, een vereenvoudigde berekening toe te passen die gebaseerd is op bestaande gegevens.

Inwerkingtreding

De invoering van het wetsvoorstel is voorzien op 31 december 2023, waarbij de kwalificerende binnenlandse bijheffing en inkomen-inclusiebijheffing effectief voor het eerst van toepassing zijn voor verslagjaren vanaf 2024.

De onderbelastewinstbijheffing zal een jaar later in werking treden, voor verslagjaren startend op of na 31 december 2024, en daarmee effectief voor het eerst van toepassing zijn vanaf 2025. Echter, de onderbelastewinstmaatregel wordt door Nederland al wel in 2024 toegepast in situaties waarin een Nederlands groepsonderdeel wordt gehouden door een uiteindelijke moederentiteit die is gevestigd in een EU-lidstaat die voor uitgestelde toepassing van de inkomen-inclusiemaatregel en de onderbelastewinstmaatregel heeft gekozen.

Aangifte

De uiteindelijke moederentiteit is verplicht om een aparte ‘bijheffing-informatieaangifte’ in te dienen in haar vestigingsland. De bijheffing-informatieaangifte moet binnen 18 maanden na het eerste verslagjaar worden ingediend. De voldoening van de bijheffing op afdracht moet binnen 20 maanden na het eerste verslagjaar zijn voldaan. Voor het tweede verslagjaar en volgende jaren moet de bijheffing-informatieaangifte binnen 15 maanden na afloop van het verslagjaar zijn ingediend en de voldoening van de bijheffing op afdracht binnen 17 maanden na het verslagjaar.

Voor het jaar 2024 (als eerste verslagjaar) dient de bijheffing-informatieaangifte uiterlijk op 30 juni 2026 te worden ingediend. De verschuldigde belasting dient uiterlijk op 31 augustus 2026 te zijn voldaan.

Contact en ondersteuning

De voorgestelde wetgeving heeft invloed op de gehele (wereldwijde) bedrijfsorganisatie van bedrijven die onder de wetgeving vallen. Het is daarom essentieel om te beginnen met het bepalen van de financiële en administratieve impact van deze nieuwe regels op je bedrijfsorganisatie.

Ons team is beschikbaar om je te ondersteunen bij het analyseren en modelleren van de impact van de Wet Minimumbelasting 2024 op je groep, het opzetten van compliance processen en het onderzoeken van manieren om de toegenomen belasting en complexiteit te beperken.

Indien je specifieke vragen heeft over bovenstaande ontwikkelingen, neem dan contact op met ons via twagemakers@crop.nl.

Nieuwsbrief

Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste nieuws? Schrijf je in!

Door je in te schrijven voor onze nieuwsbrief ga je akkoord met onze privacy verklaring.