Evenement

Workshop: vertrouwenspersonen in de praktijk

Dé basis voor een veilige en gezonde werkomgeving

Een veilige en gezonde werkomgeving is essentieel in het werkgeluk van medewerkers. Het aanstellen van een vertrouwenspersoon is hier een belangrijk onderdeel van. Eén op de acht medewerkers wordt namelijk met ongewenst gedrag geconfronteerd. Doordat grensoverschrijdende situaties steeds vaker aan het licht worden gebracht, wordt de rol van een aangestelde vertrouwenspersoon bekender, en daarmee belangrijker.

Het werkveld van een vertrouwenspersoon is complex; de vakliteratuur en wet- en regelgeving kunnen ingewikkeld zijn en de vertrouwenspersoon dient ook te beschikken over de nodige communicatie- en conflictbeheersingsvaardigheden. Hierdoor hebben veel vertrouwenspersonen in de praktijk behoefte aan scholing en ondersteuning.

Tijdens de workshop geven we je een introductie in de wereld van de vertrouwenspersoon, delen we benodigde kennis en geven we je de tools en hulpmiddelen om de werkomgeving van jouw medewerkers veiliger te kunnen maken.

Deze sessie zal plaatsvinden op donderdag 16 mei van 09:00 tot 13:00 uur bij CROP Ede.

Er geldt een maximum van 6 deelnemers. De lunch wordt voor je geregeld. Je kan je ook inschrijven voor andere data:

Sprekers

Coby

Chantal

 

Wat leer je tijdens de workshop?

  • Wat de taken en verantwoordelijkheden van de Vertrouwenspersoon zijn
  • Het verschil tussen de Vertrouwenspersoon ongewenste omgangsvormen en integriteit
  • Wettelijke kaders van de Vertrouwenspersoon
  • Doel, de inhoud en het proces van een opvanggesprek
  • Mogelijkheden in een vervolggesprek
  • Regels rondom de klachtenprocedure
  • Behandelen van stellingen / voorbeeldcasussen

Wat kan je na de workshop?

  • Je bent in staat om opvanggesprekken te voeren als Vertrouwenspersoon
  • Je weet welke stappen je een melder kunt adviseren over het vervolg van een melding
  • Je hebt de kennis om jezelf binnen je organisatie op een effectieve wijze kenbaar te maken

Ervaringen

“De workshop geeft een heldere omschrijving van de rol van vertrouwenspersoon, onderbouwd met veel praktische voorbeelden. Bovendien wordt een goede basis gelegd voor de samenwerking tussen interne en externe vertrouwenspersoon voor onze organisatie. Van harte aan te bevelen!”

Prof. Eugène van Puijenbroek, Bijwerkingencentrum Lareb

Inschrijven

Voorwaarden

Betaling geschiedt voorafgaand aan de workshop. Je kan gratis annuleren tot vier weken voor aanvang van de workshop. Bij annulering tot twee weken voor aanvang van de workshop wordt 50% van het lesgeld in rekening gebracht en bij annulering binnen twee weken voor aanvang het volledige bedrag. Je kunt je plaats altijd door een vervanger laten innemen. Hierover worden wij dan wel graag vooraf geïnformeerd. Als de workshop door ons verplaatst wordt naar een datum waarop je niet aanwezig kan zijn, brengen wij uiteraard géén annulerings- of doorschuifkosten in rekening.

FAQ

Heb je vragen? Hierbij de meest gestelde vragen.

Is deze workshop ook als maatwerk beschikbaar?
Het is zeker mogelijk om deze workshop op maat te maken, bijvoorbeeld voor een in-house training op locatie. Neem contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.
Voor wie is deze workshop bedoeld?
Voor iedereen die meer wil weten over hoe je de taken en verantwoordelijkheden van de vertrouwenspersoon moet uitvoeren, waaronder: Interne vertrouwenspersonen Preventiemedewerkers OR-leden P&O-medewerkers
Er staat dat de workshop vol is op de dag die ik wil kiezen, kan ik me nog inschrijven?
We hanteren per workshop een maximum van 6 deelnemers. Helaas geldt vol=vol. Er zullen echter periodiek nieuwe evenementen worden aangemaakt. Wees er dus snel bij om je in te schrijven. Je kan altijd contact met ons opnemen zodat we je kunnen informeren als er toch nog iemand uitvalt.
Is het zinvol om deze workshop te volgen als ik nog geen ervaring heb als Vertrouwenspersoon?
Zeker. De workshop is zo ingericht dat het interessant is voor zowel beginnende als wat meer ervaren vertrouwenspersonen.
Overige vragen?

"*" geeft vereiste velden aan

Hidden
Hidden

Informatie

Donderdag 16 mei 2024 van 09:00 tot 13:00
€ 249,- (exclusief btw)