Eindheffing nieuwe leaseauto’s op fossiele brandstof per 2027
Onderdeel van de voorjaarsnota die op 18 april is gepubliceerd, is het doel om het aandeel emissievrije auto’s in de zakelijke leasemarkt de komende jaren te verhogen door het ontmoedigen van auto’s die rijden op fossiele brandstoffen. Op vrijdag 25 april is een nadere uitwerking van deze regeling gepresenteerd die naar verwachting per 1 januari 2027 in werking zal treden.
Privégebruik niet-emissievrije auto’s onaantrekkelijker
Het kabinet heeft als doel dat alle nieuwe auto’s die vanaf 1 januari 2027 door een werkgever ook voor privégebruik ter beschikking worden gesteld aan de werknemer, volledig emissievrij zijn. Om het aandeel van deze auto’s te verhogen, wil het kabinet het gebruik van niet (volledig) emissievrije auto’s onaantrekkelijker maken. Dit wordt vormgegeven via een pseudo-eindheffing in de loonbelasting, met een belastingtarief van 52% over de grondslag voor de bijtelling privégebruik van de auto. In tegenstelling tot de bijtelling, wordt geen rekening gehouden met een eigen bijdrage van de werknemer. Een werkgever behoudt keuzevrijheid, maar bij het ter beschikking stellen van een fossiele auto volgen wel financiële consequenties.
Concreet betekent dit dat voor een benzineauto met een cataloguswaarde van € 50.000 die aan een werknemer ook voor privégebruik ter beschikking wordt gesteld aan de werknemer, door de werkgever op jaarbasis een eindheffing is verschuldigd van (52% * (22% * € 50.000) € 5.720 per jaar. De pseudo-eindheffing moet per loontijdvak (meestal een maand) worden betaald door de werkgever als deze vanaf 1 januari 2027 een niet volledig emissievrije personen- of bestelauto ter beschikking stelt aan de werknemer.
Belastingplan 2026
Een nadere uitwerking van de regeling wordt naar verwachting opgenomen in het Belastingplan van 2026. Gezien het ter beschikking stellen van een auto voor privégebruik hierdoor op jaarbasis duurder zal worden voor jou als werkgever, is dit mogelijk een goed moment om te bekijken welke andere mogelijkheden er zijn om in de vervoersbehoeften van de werknemers te voorzien. Mocht je hier meer over willen weten, neem dan contact op met Bram Reijnders of je CROP contactpersoon.